forside.jpg

Kvant nr. 3 fra 2022

Information om bladet

Nyhedsektionen fra dette nummer
Download PDF
Klik på billedet for større version.

Artikler

Kvanteteknologisk revolution – Den største udfordring er at uddanne nok
Den måske største flaskehals, for at Danmark kan spille en afgørende rolle i det igangværende kvanteteknologiske kapløb, er, om vi formår at uddanne tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft, med andre ord om vi kan opbygge en kvante-klar arbejdsstyrke. En af løsningerne kan være selv samme kvanteteknologi: Jeg argumenterer her for og giver eksempler på, hvordan kvantecomputere med fordel kan bruges i undervisningen på skoler, gymnasier og universiteter samt til efteruddannelse.
Fysik og matematik – Forsøg og teori
Jeg oprettede min hjemmeside: www.fysikogmatematik.wordpress.com i 2017. I min verden hænger forsøg og teori uløseligt sammen. Alle teorier skal helst kunne eftervises i laboratoriet, og hvis eksperimentelle forsøg er udført nøjagtigt, giver det ofte anledning til justeringer af teorierne.
Litteraturforståelsens betydning for naturfagsundervisningen
Denne artikel er skrevet ud fra mit STEM-speciale. Den handler om, hvordan vi som undervisere i naturfagene kan anvende litteraturforståelse af STEM-faglige tekster for derved at øge sandsynligheden for, at vores studerende kan afkode den faglige tekst, som vi har tiltænkt den.
Netværk for Kvinder i Fysik fylder 30 år
Det er i år 30 år siden, at Netværk for Kvinder i Fysik (i daglig tale kaldet KIF) blev stiftet. I den anledning vil vi her se tilbage på netværkets udvikling og gøre status.
Tillykke med de 30 år – hvad nu?
.
Fluksreglen – Breddeopgave 98 og 99 med didaktisk kommentar
.
Nobelprisen i Fysik – Fra filosofi til teknologi
.
Ny Præsident for SNU
.