Kvant nr. 3 fra 2022
Information om bladet
Nyhedsektionen fra dette nummer
Download PDF
Klik på billedet for større version.
Download PDF
Artikler
1. Kvanteteknologisk revolution – Den største udfordring er at uddanne nok
Kim Splittorff
Kvanteteknologisk revolution – Den største udfordring er at uddanne
nok
Den måske største flaskehals, for at Danmark kan spille en afgørende rolle i det igangværende kvanteteknologiske kapløb, er, om vi formår at uddanne tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft, med andre ord om vi kan opbygge en kvante-klar arbejdsstyrke. En af løsningerne kan være selv samme kvanteteknologi: Jeg argumenterer her for og giver eksempler på, hvordan kvantecomputere med fordel kan bruges i undervisningen på skoler, gymnasier og universiteter samt til efteruddannelse.
Den måske største flaskehals, for at Danmark kan spille en afgørende rolle i det igangværende kvanteteknologiske kapløb, er, om vi formår at uddanne tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft, med andre ord om vi kan opbygge en kvante-klar arbejdsstyrke. En af løsningerne kan være selv samme kvanteteknologi: Jeg argumenterer her for og giver eksempler på, hvordan kvantecomputere med fordel kan bruges i undervisningen på skoler, gymnasier og universiteter samt til efteruddannelse.
2. Fysik og matematik – Forsøg og teori
Klaus Nielsen
Fysik og matematik – Forsøg og teori
Jeg oprettede min hjemmeside: www.fysikogmatematik.wordpress.com i 2017. I min verden hænger forsøg og teori uløseligt sammen. Alle teorier skal helst kunne eftervises i laboratoriet, og hvis eksperimentelle forsøg er udført nøjagtigt, giver det ofte anledning til justeringer af teorierne.
Jeg oprettede min hjemmeside: www.fysikogmatematik.wordpress.com i 2017. I min verden hænger forsøg og teori uløseligt sammen. Alle teorier skal helst kunne eftervises i laboratoriet, og hvis eksperimentelle forsøg er udført nøjagtigt, giver det ofte anledning til justeringer af teorierne.
3. Litteraturforståelsens betydning for naturfagsundervisningen
Emil Hjerl
Litteraturforståelsens betydning for naturfagsundervisningen
Denne artikel er skrevet ud fra mit STEM-speciale. Den handler om, hvordan vi som undervisere i naturfagene kan anvende litteraturforståelse af STEM-faglige tekster for derved at øge sandsynligheden for, at vores studerende kan afkode den faglige tekst, som vi har tiltænkt den.
Denne artikel er skrevet ud fra mit STEM-speciale. Den handler om, hvordan vi som undervisere i naturfagene kan anvende litteraturforståelse af STEM-faglige tekster for derved at øge sandsynligheden for, at vores studerende kan afkode den faglige tekst, som vi har tiltænkt den.
4. Netværk for Kvinder i Fysik fylder 30 år
Maren Malling og Anja C. Andersen
Netværk for Kvinder i Fysik fylder 30 år
Det er i år 30 år siden, at Netværk for Kvinder i Fysik (i daglig tale kaldet KIF) blev stiftet. I den anledning vil vi her se tilbage på netværkets udvikling og gøre status.
Det er i år 30 år siden, at Netværk for Kvinder i Fysik (i daglig tale kaldet KIF) blev stiftet. I den anledning vil vi her se tilbage på netværkets udvikling og gøre status.
5. Tillykke med de 30 år – hvad nu?
Katrine Krogh Andersen
Tillykke med de 30 år – hvad nu?
.
.
6. Fluksreglen – Breddeopgave 98 og 99 med didaktisk kommentar
Jens Højgaard Jensen
Fluksreglen – Breddeopgave 98 og 99 med didaktisk kommentar
.
.
7. Nobelprisen i Fysik – Fra filosofi til teknologi
Jens Olaf Pepke Pedersen
Nobelprisen i Fysik – Fra filosofi til teknologi
.
.
8. Ny Præsident for SNU
SNU
Ny Præsident for SNU
.
.