Kvant nr. 2 fra 2019
Information om bladet
Nyhedsektionen fra dette nummer
Download PDF
Klik på billedet for større version.
Download PDF
Artikler
1. Forord
Jens Olaf Pepke Pedersen
Forord
2. Neutrinos on the Rocks
Markus Ahlers og D. Jason Koskinen
Neutrinos on the Rocks
IceCube-projektet forvandlede en kubikkilometer naturlig antarktisk is ved Sydpolen til verdens største neutrinodetektor. Detektoren gør det muligt at observere neutrinoer fra kosmiske kilder og studere grundlæggende egenskaber ved disse “spøgelsesagtige” partikler. I 2013 opdagede IceCube-observatoriet kosmiske neutrinoer med meget høj energi, men med ukendt oprindelse. For nylig har IceCube fundet de første beviser for, at de højenergetiske neutrinoer udsendes i forbindelse med processer omkring et supermassivt sort hul i centrum af en fjern galakse. I forventningen om at spille en afgørende rolle for astropartikelfysik planlægger IceCube nu betydelige opgraderinger af det nuværende instrument samt en næste-generationsdetektor
IceCube-projektet forvandlede en kubikkilometer naturlig antarktisk is ved Sydpolen til verdens største neutrinodetektor. Detektoren gør det muligt at observere neutrinoer fra kosmiske kilder og studere grundlæggende egenskaber ved disse “spøgelsesagtige” partikler. I 2013 opdagede IceCube-observatoriet kosmiske neutrinoer med meget høj energi, men med ukendt oprindelse. For nylig har IceCube fundet de første beviser for, at de højenergetiske neutrinoer udsendes i forbindelse med processer omkring et supermassivt sort hul i centrum af en fjern galakse. I forventningen om at spille en afgørende rolle for astropartikelfysik planlægger IceCube nu betydelige opgraderinger af det nuværende instrument samt en næste-generationsdetektor
3. Hiawatha-krateret – verdens suverænt yngste og bedst bevarede store meteorkrater
Henning Haack
Hiawatha-krateret – verdens suverænt yngste og bedst bevarede store meteorkrater
I 2015 opdagede danske forskere et nyt, stort og exceptionelt ungt og velbevaret krater under isen i Nordgrønland. Krateret ligger i en af klodens mest utilgængelige egne og er dækket af 700 m is. Både opdagelsen og udforskningen af det kræver derfor avancerede teknikker. De andre store kratere på Jorden er for længst eroderet flere km ned, men Hiawatha-krateret er bevaret stort set intakt, og der kan sågar findes smeltedråber og aske fra den paddehattesky, der dannedes efter nedslaget.
I 2015 opdagede danske forskere et nyt, stort og exceptionelt ungt og velbevaret krater under isen i Nordgrønland. Krateret ligger i en af klodens mest utilgængelige egne og er dækket af 700 m is. Både opdagelsen og udforskningen af det kræver derfor avancerede teknikker. De andre store kratere på Jorden er for længst eroderet flere km ned, men Hiawatha-krateret er bevaret stort set intakt, og der kan sågar findes smeltedråber og aske fra den paddehattesky, der dannedes efter nedslaget.
4. Klodesprængning - breddeopgave 79 med didaktisk kommentar
Jens Højgaard Jensen
Klodesprængning - breddeopgave 79 med didaktisk kommentar
Mit formål med artikelserien om breddeopgaver er – udover at gøre opmærksom på RUCs fysikuddannelse – dobbelt: Dels udvælger jeg opgaverne, så de kan have interesse som fysikproblemer i egen ret. Dels udvælger jeg dem med henblik på at kunne knytte didaktiske overvejelser til dem af interesse for fysikundervisere. I første omgang i forhold til universitetsundervisning. Men i anden omgang kunne der måske også trækkes paralleller til andre undervisningsniveauer.
Mit formål med artikelserien om breddeopgaver er – udover at gøre opmærksom på RUCs fysikuddannelse – dobbelt: Dels udvælger jeg opgaverne, så de kan have interesse som fysikproblemer i egen ret. Dels udvælger jeg dem med henblik på at kunne knytte didaktiske overvejelser til dem af interesse for fysikundervisere. I første omgang i forhold til universitetsundervisning. Men i anden omgang kunne der måske også trækkes paralleller til andre undervisningsniveauer.
5. Bobler – breddeopgave 80 med didaktisk kommentar
Jens Højgaard Jensen
Bobler – breddeopgave 80 med didaktisk kommentar
Mit formål med artikelserien om breddeopgaver er – udover at gøre opmærksom på RUCs fysikuddannelse – dobbelt: Dels udvælger jeg opgaverne, så de kan have interesse som fysikproblemer i egen ret. Dels udvælger jeg dem med henblik på at kunne knytte didaktiske overvejelser til dem af interesse for fysikundervisere. I første omgang i forhold til universitetsundervisning. Men i anden omgang kunne der måske også trækkes paralleller til andre undervisningsniveauer.
Mit formål med artikelserien om breddeopgaver er – udover at gøre opmærksom på RUCs fysikuddannelse – dobbelt: Dels udvælger jeg opgaverne, så de kan have interesse som fysikproblemer i egen ret. Dels udvælger jeg dem med henblik på at kunne knytte didaktiske overvejelser til dem af interesse for fysikundervisere. I første omgang i forhold til universitetsundervisning. Men i anden omgang kunne der måske også trækkes paralleller til andre undervisningsniveauer.
6. Seismiske undersøgelser af Solen og andre stjerner
Jørgen Christensen-Dalsgaard
Seismiske undersøgelser af Solen og andre stjerner
7. Antimaterien, der blev væk
Bernhard Lind Schistad
Antimaterien, der blev væk
8. Standardmodellen for partikelfysik og ikke-kommutativ geometri
Jesper Møller Grimstrup
Standardmodellen for partikelfysik og ikke-kommutativ geometri
9. Temperaturen og den nye kelvin
Finn Berg Rasmussen
Temperaturen og den nye kelvin
10. Kvantesimulation af kvasipartikler
Georg M. Bruun
Kvantesimulation af kvasipartikler
11. Røntgenstråling og CT-skanning for gymnasieelever
Ole L. Trinhammer
Røntgenstråling og CT-skanning for gymnasieelever
12. Den danske Lorenz
Anja Skaar Jacobsen
Den danske Lorenz
13. Foreningsnyt og foredragskalender
Kvant
Foreningsnyt og foredragskalender
14. H. C. Ørsted-medalje til grundskolelærer
Jens Olaf Pepke Pedersen
H. C. Ørsted-medalje til grundskolelærer
15. Røntgenstråling og CT-skanning for gymnasieelever
Ole L. Trinhammer
Røntgenstråling og CT-skanning for gymnasieelever
Tre-dimensionale billeder fra 2-dimensionale skygger? Kan man prøve det selv? Ja, gymnasieklasser kan - med Nanotekets nye røntgenapparater. De fleste kender røntgenbilleder og forstår dem nemt som skyggebilleder. Ved en CT-skanning drejes skanneren omkring personen og skyggebillederne sammenstilles ved hjælp af absorptionsloven til et tre-dimensionalt billede af den indre struktur.
Tre-dimensionale billeder fra 2-dimensionale skygger? Kan man prøve det selv? Ja, gymnasieklasser kan - med Nanotekets nye røntgenapparater. De fleste kender røntgenbilleder og forstår dem nemt som skyggebilleder. Ved en CT-skanning drejes skanneren omkring personen og skyggebillederne sammenstilles ved hjælp af absorptionsloven til et tre-dimensionalt billede af den indre struktur.