forside.jpg

Kvant nr. 2 fra 2019

Information om bladet

Nyhedsektionen fra dette nummer
Download PDF
Klik på billedet for større version.

Artikler

Neutrinos on the Rocks
IceCube-projektet forvandlede en kubikkilometer naturlig antarktisk is ved Sydpolen til verdens største neutrinodetektor. Detektoren gør det muligt at observere neutrinoer fra kosmiske kilder og studere grundlæggende egenskaber ved disse “spøgelsesagtige” partikler. I 2013 opdagede IceCube-observatoriet kosmiske neutrinoer med meget høj energi, men med ukendt oprindelse. For nylig har IceCube fundet de første beviser for, at de højenergetiske neutrinoer udsendes i forbindelse med processer omkring et supermassivt sort hul i centrum af en fjern galakse. I forventningen om at spille en afgørende rolle for astropartikelfysik planlægger IceCube nu betydelige opgraderinger af det nuværende instrument samt en næste-generationsdetektor
Hiawatha-krateret – verdens suverænt yngste og bedst bevarede store meteorkrater
I 2015 opdagede danske forskere et nyt, stort og exceptionelt ungt og velbevaret krater under isen i Nordgrønland. Krateret ligger i en af klodens mest utilgængelige egne og er dækket af 700 m is. Både opdagelsen og udforskningen af det kræver derfor avancerede teknikker. De andre store kratere på Jorden er for længst eroderet flere km ned, men Hiawatha-krateret er bevaret stort set intakt, og der kan sågar findes smeltedråber og aske fra den paddehattesky, der dannedes efter nedslaget.
Klodesprængning - breddeopgave 79 med didaktisk kommentar
Mit formål med artikelserien om breddeopgaver er – udover at gøre opmærksom på RUCs fysikuddannelse – dobbelt: Dels udvælger jeg opgaverne, så de kan have interesse som fysikproblemer i egen ret. Dels udvælger jeg dem med henblik på at kunne knytte didaktiske overvejelser til dem af interesse for fysikundervisere. I første omgang i forhold til universitetsundervisning. Men i anden omgang kunne der måske også trækkes paralleller til andre undervisningsniveauer.
Bobler – breddeopgave 80 med didaktisk kommentar
Mit formål med artikelserien om breddeopgaver er – udover at gøre opmærksom på RUCs fysikuddannelse – dobbelt: Dels udvælger jeg opgaverne, så de kan have interesse som fysikproblemer i egen ret. Dels udvælger jeg dem med henblik på at kunne knytte didaktiske overvejelser til dem af interesse for fysikundervisere. I første omgang i forhold til universitetsundervisning. Men i anden omgang kunne der måske også trækkes paralleller til andre undervisningsniveauer.
Seismiske undersøgelser af Solen og andre stjerner
Antimaterien, der blev væk
Standardmodellen for partikelfysik og ikke-kommutativ geometri
Temperaturen og den nye kelvin
Kvantesimulation af kvasipartikler
Røntgenstråling og CT-skanning for gymnasieelever
Den danske Lorenz
Foreningsnyt og foredragskalender
H. C. Ørsted-medalje til grundskolelærer
Røntgenstråling og CT-skanning for gymnasieelever
Tre-dimensionale billeder fra 2-dimensionale skygger? Kan man prøve det selv? Ja, gymnasieklasser kan - med Nanotekets nye røntgenapparater. De fleste kender røntgenbilleder og forstår dem nemt som skyggebilleder. Ved en CT-skanning drejes skanneren omkring personen og skyggebillederne sammenstilles ved hjælp af absorptionsloven til et tre-dimensionalt billede af den indre struktur.